De Stichting Bevrijdingsmuseum Noord Nederland is door de Belastingdienst aangewezen als culturele Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI cultureel). Alle werkzaamheden worden geheel door vrijwilligers gedaan. Aan bestuurders en vrijwilligers worden geen vergoedingen voor hun werkzaamheden betaald. De stichting ontvangt geen exploitatiesubsidie en is voor haar werkzaamheden geheel afhankelijk van donateurs, schenkingen en sponsors.
organisatie
email:
mail@bevrijdingsmuseumnoordnederland.nl
post:
Bevrijdingsmuseum Noord Nederland Postbus 80 9600 AB Hoogezandoverige gegevens:
Stichting Bevrijdingsmuseum Noord Nederland ING Bank nummer NL61 INGB 0006 2483 41 HR Kamer van Koophandel 58923985 Belastingdienst RSIN 8532.40.528 Telefoon 0621 329 307
doelstelling:
De stichting heeft ten doel: – het bestuderen en toegankelijk maken van de geschiedenis inzake de Tweede Wereldoorlog, de gebeurtenissen die daaraan vooraf gingen, de bevrijding en de ontwikkelingen na de bevrijding; – de herinnering aan de genoemde periode uit de geschiedenis van Noord Nederland blijvend onder de aandacht te brengen en te houden; – het geven van een platform aan en ondersteuning bij verzamelingen op genoemd gebied, zowel van particuliere verzamelaars als van organisaties en stichtingen, teneinde deze voor de toekomst te bewaren en te voorkomen dat zij verloren gaan, waarbij de stichting zich in het bijzonder richt op de bevrijding in negentienhonderd vijf en veertig (1945) van Noord Nederland, waaronder in het bijzonder begrepen de provincies Groningen, Friesland en Drenthe, alsmede de Waddeneilanden.
beleidsplan:
De Stichting Bevrijdingsmuseum Noord Nederland heeft geen eigen gebouw om haar collectie te tonen. Lokaal en regionaal zullen tijdelijke gastexposities worden ingericht bij bestaande organisaties of expositieruimtes. Bijvoorbeeld specifiek over de plaatselijke bevrijding of een gebeurtenis in de regio. Er kan een documentatiecentrum worden ingericht, waar de geschiedenis van de bevrijding van 1945 en de gebeurtenissen daarna, kunnen worden bestudeerd door middel van tekst, beeld en geluid. Ook kan er een presentatie of lezing worden gegeven. Hierbij zal bij voorkeur aansluiting worden gezocht met historische verenigingen in de betreffende gemeentes. Indien mogelijk zal voor de presentatie of expositie een plaatselijk openbaar gebouw of monument worden gebruikt.
bestuurssamenstelling:
Dhr. J.G. Bulthuis, voorzitter
Mevr. L.H. Jonkman-Jansen, secretaris
Dhr. J.H. Bleeker, penningmeester
Het bestuur wordt bijgestaan door vrijwillige medewerk(st)ers.
activiteiten:
(aan deze site wordt gewerkt, excuus voor het ongemak) financieel verslag boekjaar 2023: financieel verslag boekjaar 2022: financieel verslag boekjaar 2021: financieel verslag boekjaar 2020: financieel verslag boekjaar 2019: financieel verslag boekjaar 2018 en eerdere jaren: (aan deze site wordt gewerkt, excuus voor het ongemak)